HASZNOS TANÁCSOK
Műszaki hiba
Bármikor előfordulhat, hogy járműve meghibásodik. Ez esetben hagyja az autót a leállósávon belül, kapcsolja be a vészvillogót és vegye fel láthatósági mellényét. Győződjön meg róla, hogy teljes biztonságban el tudja-e hagyni az autót, csak ezt követően, fokozott körültekintés mellett szálljon ki, és álljon az autópálya szalagkorlátja mögé.
Legyen a csomagtartójában az elakadásjelző háromszög, amit a jármű mögött úgy kell elhelyezni, hogy az elromlott járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból észlelhesse.
Gumiabroncs
A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota. Fontos tudnia, hogy a gumik maximális élettartalma 10 év; az ettől idősebb gumik használata tilos és balesetveszélyes!
A biztonságos autózás érdekében az abroncsok futófelülete mindig érje el a min. 1,6 mm-t, téli gumi esetében a 4 mm-t. A futófelületen elkezdheti ellenőrizni a mintázat mélységét és a gumiabroncs állapotát.
Rendszeres kopásellenőrzés esetén is, ha a futófelület a megengedett legnagyobb kopás közelében jár, és Önnek kétségei támadnak a biztonságos használatot illetően, ellenőriztesse a gumikat szakemberrel!
A téli gumiabroncs 7 °C alatt működik megfelelően. Ajánlatos a jármű mind a négy kerekét felszerelni téli mintázatú gumikkal. Fontos, hogy téli gumival is az aktuális útviszonyoknak megfelelő, biztonságos haladási sebességet válasszon!
A megfelelően megválasztott téli autógumikkal vészfékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság.
Amikor az átlaghőmérséklet tartósan 7 °C fölé emelkedik, akkor ajánlatos felszerelni a nyári gumikat. Száraz, felhevült úttest, esetleg vizes, esős burkolat jellemzi az autópályát nyáron. A nyári gumiabroncsokat úgy tervezik, hogy az említett hőmérséklet felett nyújtsák optimális teljesítményüket. Mindenképp érdemes külön téli és nyári gumiabroncs garnitúrát tartani, ugyanis az évszaknak megfelelő gumiabroncsok nemcsak mintázatukban, hanem anyagukban és tapadásukban is jelentősen eltérnek egymástól.
Kilátás: Látni és látszani!
Rendszeresen ellenőrizze autóját, kiemelt figyelemmel azokat az alkatrészeket, amelyek arra szolgálnak, hogy kifogástalanul lásson, illetve a forgalomban résztvevők számára Ön is látszódjon.
1. Lámpák megfelelő működése: az izzók egy idő után elhasználódnak, fényerejük tompulhat, tehát évente többször is ellenőrizni kell azokat. A kiégett izzókat célszerű párosával cserélni. Mindig ügyeljen arra, hogy legyen izzókészlet autójában!
2. Fényszórók beállítása: ha a fényszórók rosszul vannak beállítva, a szembejövő gépjármű vezetőit elvakítja azok magasan hordott fénye, ha viszont a fényszórók túlságosan lefelé tekintenek, a világítás hatékonysága drasztikusan csökken, ami 1 fok eltérésnél 30 méteres látáscsökkenést jelent. Automata fényszórók esetén az autó elektronikája elvégzi a beállításokat, de ha gépjárműve nem rendelkezik ilyen berendezéssel, fokozottan ügyeljen a helyes fényszórómagasság beállítására.
3. Fényszórók tisztasága: Egyszerű, mégis hatékony megoldás. Tartsa tisztán a lámpatesteket, így azok nem veszítik el fényerejüket.
4. Szélvédő és ablakok: a különböző külső és belső szennyeződések opálos réteget képeznek a szélvédőn, ami rontja a látás minőségét. Ellenőrizze, hogy autója fel van-e töltve az évszaknak megfelelő ablakmosó folyadékkal.
Vezetéstechnika
A kezdő járművezetőknek és azoknak, akik a tavaszi, nyári hónapokban tanultak vezetni, érdemes gyakorolni egy kicsit forgalommentes úton már az első lefagyás, az első hó megjelenésekor. A legcélszerűbb viszont vezetéstechnikai pályákon, biztonságosabb körülmények között, szakképzett oktatók segítségével tapasztalatot szerezni. Sűrű ködben célszerű konvojban haladni, természetesen kellő követési távolság tartásával.
Tanácsok csúszós útfelület esetén
A sebesség megválasztása a legfontosabb! Az autó akkor csúszik meg, ha a tapadáshoz képest nagyobb a tempó. Így az első számú szabály, hogy különösen az autópályán mérsékelje a sebességet.
Alulkormányozottság léphet fel, ha a kanyarban gyorsabban megy, mint kellene. Ilyenkor az autó orra az ívről kifelé törekszik. A kialakult helyzetet gázelvétellel és a kormányszög csökkentésével korrigálhatja.
Túlkormányozottság esetén hasonló a probléma, mint az előző pontban, csak itt az autó hátulja akar kitörni az ívről. A veszély elhárításához nagyobb rutinra van szükség: gázelvétel mellett mindig abba az irányba kell kormányozni, amerre az autó feneke kicsúszott.
Fontos, hogy meg tudjon állni. Lényeges, hogy kerülje az úgynevezett „pumpálást” fékezéskor, azaz szakaszosan lenyomja-felengedi a fékpedált. Ha autója blokkolásgátlóval felszerelt, határozottan taposson a fékre, ezt követően tartsa lenyomva a pedált.
Tartson jóval nagyobb követési távolságot, mint száraz körülmények között. Csúszós körülmények esetén kétszeres követési távolság megtartása mellett közlekedjen. Például, ha száraz úton 50-nél 2,5-3 autónyit hagy, akkor télen maradjon le 6 autóval.